Vabakutselise graafilise disainerina on korralikud kliendilepingud täiesti hädavajalikud. Koostööleping on midagi, mida peaksite uutele klientidele esmajärjekorras tutvustama, et nad mõistaksid teie professionaalset lähenemist. Lisaks on hea lepingule viidata klientide puhul, kes väidavad, et nad ei ole teie tööga rahul või lihtsalt ei taha maksta. Pole tähtis, kui väike või uus te olete, juriidilise lepingu sõlmimine on vajadus, millest saate varsti aru, kui te pole seda juba teinud!
Oma koostöölepingu koostamisel peaksite arvestama 3 olulise tingimusega:
Töötasu/maksmine
Kuidas kavatsete oma klientidelt töötasu vastu võtta? Kas tahate kasutada deposiitsüsteemi või esitate neile arve peale töö valmimist? Kas jagate makseperioodid osadeks, et anda inimestele rohkem paindlikkust? Kas kavatsete rakendada viivisetasu, kui nad ei maksa õigeks ajaks arvet ära?
Kõik need küsimused on üliolulised ja tuleb lepingusse kindlasti lisada, et kliendil oleks töötasu maksmisest korrektne arusaam! Isiklikult kasutan deposiitsüsteemi ehk klient tasub mingi % projekti lõppsummast mulle ette enne kui üldse töö algab ja seejärel kui oleme jõudnud töö viimasesse faasi, esitan neile lõpparve 7-14-päevase maksetingimusega. Lepingu olemasolu on oluline just selle jaoks, kui mõni klient ei taha õigeaegselt maksta või üritab hakata vaidlema või teid manipuleerima. Seejärel viitate lihtsalt tema poolt digiallkirjastatud lepingule ja ta peab seda lihtsalt täitma, kuna tegu on juriilidise lepinguga. Mida avameelsemalt märku annad ka potentsiaalsetele klientidele, et kindlasti tuleb sõlmida ka koostööleping, seda rohkem võib see heidutada kliente, kes teavad, et nad ei saa teie teenuseid endale lubada ja väldib olukordasid, kus olete töö valmis teinud ja klient teid lihtsalt ghostib.
Töötasu ja maksmise tingimused on vaieldamatult üks olulisemaid asju, mis tuleb väga üksikasjalikult lepingusse kirja panna, et oleksite iga nurga alt kaetud kulude osas ja et keegi ei püüaks teid ära kasutada!
Ajakava
Lepingusse tuleks lisada ka tööde valmimise protsess ja konkreetne ajakava koos tähtaegadega. Kui teie disainiprotsess võtab aega paar nädalat, siis öelge seda! Pole midagi masendavamat kui pahane klient, kes arvas et teostate töö paari päevaga kui reaalsuses läheb selleks kauem. See võib samuti aidata teie klientidel eelnevalt mõista, kuidas teie disainiprotsess välja näeb, et nad saaksid otsustada, kas nad soovivad seda kiiremini või mitte, ja leida teise disaineri.
See ajaskaala peaks andma neile ka arusaama millal teiega kontakteeruda. Näiteks kui tihti kliendiga suhtlete ja millal. Kui kavatsete saata neile oma tööd läbivaatamiseks ja protsessi ajal suhtlemiseks, siis andke neile selgelt teada, millal need kontaktpunktid on. See mitte ainult ei võta teilt palju stressi maha, vaid annab ka kliendile läbimõeldud ja struktuurse mõistmise kogu projektist. Isiklikult on mul ka igalpool oma veebilehel, eriti teenuste all kirjas disainiprotsessi sammud kui kaua milline faas aega võtab. Seda just selle jaoks, et isegi enne kui klient minuga ühendust võtab, on ta minu protsessist teadlik.
Privaatsus
Te ju ei soovi, et mõni klient teile kell 3 öösel järsku helistaks ja valmis tööd nõuab. Pange igaks juhuks ka see tingimus lepingusse kirja. Andke oma klientidele määratud e-maili aadress või telefoninumber ja konkreetne tööaeg, mille järgi olete suhtlemiseks avatud. Te ei ole oma klientide jaoks 24/7 kättesaadav, ja ei peagi olema. Normaalne eraelu ja töö tasakaal peaks olema elementaarne ja kui mõni klient sellest aru ei saa, siis ei tasugi temaga koostööd teha, kuna tegu ei ole kohe kindlasti teie ideaalkliendiga.
Teine element, mida selles lepingu osas kindlasti käsitleda võiks on autoriõigused. Projekti alguses tehke kliendile selgeks oma autoriõiguste tingimused, eriti see, et kui klient tahab mingil põhjul projekti katkestada, siis teostatud tööde eest tuleb maksta nende autoriõiguse omandamiseks või siis hoopis fakt, et nad ei saagi deposiiti tagasi, kuna tegu ei ole disaineripoolse katkestusega. Võin sellest tundide viisi arutada.
Lisan siia kaks näidet autoriõiguste punktidest minu enda lepingus mida klientidega kasutan:
“8. Kõik disainiteenuste tööd esitatakse Disaineri poolt Kliendile digitaalsel kujul ja alles pärast lõpparve tasumist jagab Disainer Kliendile kõik lõplikud failid. Kui lõpparve eest tasu mingil põhjusel ei laeku (kuni lõpparvel väljatöödud maksetähtajani), siis kuuluvad kõik teostatud tööd seaduslikult I.A.L Disainerstuudio OÜ-le ja Kliendil ei ole lubatud teostatud disainilahendusi kasutada isiklikuks või äriliseks otstarbeks.
9. Kui lõpparve on Kliendi poolt tasutud ja Disainer on seejärel kõik lõplikud failid Kliendile jaganud või saatnud, siis kuuluvad kõik teostatud tööde autoriõigused Kliendile. Kuniks aga eeltoodud tingimusi pole täidetud, siis kuuluvad autoriõigused kõikide teostatud tööde eest Disainerile.”
Kokkuvõte
Üldiselt on lepingud väga olulised, et kaitsta end võimalike juriidiliste probleemide eest. Ja peale selle, on need potentsiaalsetele klientidele suurepärane viis teie pakutavast teenusest ja võimalikest ootustest aimu saada. Kaitske end ebakindlate klientide eest, kuna tööde varastamist või maksmata jätmist juhtub rohkem kui te arvata oskate!